|
|
|
|
|
Ter overweging
Ter overweging
Verwondering over nieuw leven
In een kraamkamer worden boven een wieg heel wat gemeenplaatsen gedebiteerd. Bij het zien van nieuw leven kramen de bezoekers het éne na het ándere cliché uit. ,,Hij heeft het neusje van moeder en de oren van zijn vader.” … Je kunt wel zien van wie het er één is. Hij lijkt als twee druppels water op zijn opa. Kennelijk kunnen wij onze mond niet houden, wanneer wij in aanraking komen met zo’n pasgeboren kind. Wij moeten wat zeggen; wij willen met onze woorden iets kenbaar maken van wat deze baby ons zegt. Zo zijn er meer specifieke plaatsen en gelegenheden, waar wij iets menen te moeten zeggen.
Wanneer iets jou echt raakt, reageer je. Dan kun je niet stil blijven. Zulke woorden blijven de ouders nog lang bij. Je slaat ze dankbaar op en koestert ze. Denk aan Maria, die alle woorden bewaarde, en die de juiste betekenis ervan: wat wij het geheim kunnen noemen, opsloeg in haar hart. Zowel Jozef als Maria hebben het nodig om reacties van anderen te horen om vast te kunnen houden, dat dit niet zomaar een kind is. Door middel van de interpretatie die de herders geven, vallen a.h.w. de laatste losse puzzelstukjes op de juiste plaats.
Zo kunnen wij mensen in ons leven op bepaalde momenten in aanraking komen met een groot wonder. Lucas noemt dat ‘verwondering’. Hij zegt: ’En allen die het hoorden, verwonderden zich over de dingen die door de herders gezegd waren.’ Hier komen het horen en het zien samen. En wie dat op de juiste wijze weet te verbinden, ontdekt het diepe geheim van nieuw leven. Lucas gebruikt een woord voor dat verwonderen, dat nogal eens verkeerd wordt uitgelegd. De algemeen gebruikte Nederlandse betekenis is positiever dan wat het Grieks zegt.
Lucas beschrijft een wat meer neutrale houding en daarmee drukt hij beter uit dat er ook onbegrip is en verlegenheid met de zaak. Er is niet direct een hallelujah-geloofservaring. De nuchterheid blijft ook hier niet achterwege. Maar niettemin: Maria ervaart het zoals de latere lezers en hoorders; zij voelt goed aan dat in Jezus’ geboorte: Gods kracht zich manifesteert. Zijn Woord zoekt mensen die het én willen horen, én willen zien. Die de bijzondere betekenis ook kunnen opslaan in plaats van het naar de prullenbak verwijzen.
Die verwondering heeft ook te maken met het feit waar dit Kind het levenslicht aanschouwt. Je zou verwachten in een koninklijk paleis te Jeruzalem. In de hoofdstad in het meest imposante gebouw. Maar de profeet Micha had al eerder geprofeteerd dat Hij in Bethlehem, in Efrata geboren zou worden.
Maar waarom dan in dat kleine plaatsje dat zo’n 5 kilometer ten zuiden van Jeruzalem ligt? Het antwoord geeft Lucas door twee keer te spreken van de stad van David. En de residentie van David bevond zich niet op de plaats van de macht, maar in Bethlehem waar David was geboren, waar hij werd geroepen en waar hij werd gezalfd. Zijn stad – in Samuël lezen wij het al – zijn stad Bethlehem. Hiermee bevestigt deze geboorte, dat Jezus van Davidische afkomst is. Hij behoort tot de familie van David. Op wie Jezus lijkt zullen wij later gaan zien en horen.
Ds. Jan Esveldt
|
| |
|
|
|
link
Uitzending Ichthuskerk
|
|
|
Wijde kerk
|
|
|
groene kerk
|
|
|
wereldwinkel
|
|
|
.

|
|
|
CONTACT
Als u vragen, opmerkingen of kopij heeft, kunt u mailen naar
info@ichthuskerk-voorthuizen.nl,
|
|
|
Foto's op de website
Er kunnen foto's op de website worden gepubliceerd, waarop u duidelijk herkenbaar bent. Indien u daartegen bezwaar heeft, kunt u dat melden via info@ichthuskerk-voorthuizen.nl, waarna de desbetreffende foto zal worden verwijderd.
Nieuwe foto's toegevoegd
november 2025
|
|
|
|