|
|
Ter overweging
Ter overweging
EEN VITALE KERK
Van de theoloog Jan Hendriks is de vergelijking van de kerk met een herberg. Hij vroeg zich af hoe je ‘kerk’ kunt vitaliseren. Anders geformuleerd: Hoe krijg je weer levendige kerk?
Als randvoorwaarden hiervoor opperde hij het volgende: een heldere identiteit, een positief klimaat, een stimulerende leiding en als laatste punt een heldere structuur en inspirerende doelen / aantrekkelijke taken.
De vraag die je al snel kunt stellen luidt dan: Waarom gebruikt hij het beeld van de herberg? Wat heeft hij hiermee voor ogen? Zijn definitie geeft dat aan: dat is een kerk die openstaat voor iedereen, waar niet de eigenaar maar de gast centraal staat, waar geen eisen vooraf worden gesteld en waar je aan tafel je verhalen kunt delen.
Nu zijn ideaalbeelden gemakkelijk te geven, maar is de praktijk vaak niet anders. Door de individualisering en ontzuiling denken en geloven mensen minder hetzelfde. Iemand heeft al eens het beeld geschetst dat wij tegenwoordig ons eigen geloof samenstellen. Hij nam daarvoor het beeld van een supermarkt. Je neemt uit de vakken alleen dat wat jou aanspreekt en zo komen wij met verschillende inhoud met ons winkelkarretje bij de kassa. De tijd dat wij één politieke partij aanhingen, dezelfde radiogids lazen en naar een specifieke kerk gingen, is verleden tijd geworden. Een voordeel hiervan is dat mensen na een verhuizing naar een andere plaats meer tijd nemen om een kerk te vinden die meer past bij hun beleving. Het gezegde eens Hervormd – altijd Hervormd of eens Gereformeerd – altijd Gereformeerd is daarmee gelukkig voor een groot deel verdwenen.
Voor het ideale beeld van de kerk kun je je richten op wat verteld wordt in het boek Handelingen. Zowel aan het einde van het tweede hoofdstuk als aan het einde van hoofdstuk 4 lezen wij dat de groep mensen die het geloof aanvaard hadden, eendrachtig samenleefde. Zij bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel. Nu zal een kritische lezer hierop kunnen reageren met: Is dit niet tijd- en cultuurgebonden? Ja, je kunt het zien als een blauwdruk van de ideale gemeente.
In het vervolg van deze wenselijke gemeente laat Handelingen twee negatieve voorbeelden zien. Het verkopen van bezittingen leidde toen weliswaar tot bewondering, maar niet iedereen gaf daar gevolg aan. Josef, een Leviet uit Cyprus, deed wel alsof hij de anderen volgde – hij verkocht zijn akker. Dat leek voorbeeldig, maar Levieten mochten geen land bezitten. En dan het andere voorbeeld: de namen zeggen misschien al voldoende: Ananias en Saffira. Zij doen alsof ze de hele opbrengst van het stuk grond ter beschikking van de armen stellen. Saffira krijgt nog een extra gelegenheid om op haar bedrog terug te komen, maar volhardt in de leugen.
De Bijbel laat zien hoe verschillend de leden van de eerste gemeente omgingen met hun inzet voor de gemeente. Wat genoemd wordt kan niet één op één vertaald worden naar onze tijd. Wat wel mogelijk is, de inzet en bereidwilligheid toe passen op wat wij in en met de Ichthuskerk in dit nieuwe seizoen mogen delen met de andere gemeenteleden. Dat wij met Gods hulp de kerk kunnen vitaliseren.
Ds. Jan Esveldt
| terug
|
|
|
|
|
link
Uitzending Ichthuskerk
|
|
Wijde kerk
|
|
groene kerk
|
|
wereldwinkel
|
|
.

|
|
CONTACT
Als u vragen, opmerkingen of kopij heeft, kunt u mailen naar
info@ichthuskerk-voorthuizen.nl,
|
|
Foto's op de website
Er kunnen foto's op de website worden gepubliceerd, waarop u duidelijk herkenbaar bent. Indien u daartegen bezwaar heeft, kunt u dat melden via info@ichthuskerk-voorthuizen.nl, waarna de desbetreffende foto zal worden verwijderd.
Nieuwe foto's toegevoegd
september 2025
|
|
|